Hoeveel kan je als (Instagram) influencer in België verdienen?

Veel influencers verdienen aardig wat aan hun gesponsorde content. Echter bestaat er geen sluitend overzicht van wat er te verdienen valt met influencer marketing. De verloning van een influencer is niet zomaar een extraatje.

Het is helemaal niet zo gemakkelijk om een influencer te zijn. Influencer zijn klinkt veel makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Het is hard werken om een fanbase op te bouwen en de interactie met dit publiek hoog te houden. Het uitstippelen van een gevarieerde contentstrategie is al een voltijdse baan op zich.

Vaak denken mensen dat influencers gemakkelijk hun brood verdienen omdat zo zomaar een succes zijn geworden. Echter is het een leerproces waar veel tijd in kruipt. Influencers zijn elke dag bezig met creëren van originele content om te leren wat werkt en wat niet werkt.

In België valt er in ieder geval minder te verdienen als in landen zoals de VS of Groot-Brittannië. De budgetten in België liggen nog altijd een stuk lager voor social media & influencer marketing, ondanks de inhaalbeweging die gemaakt werd de afgelopen jaren.

In België zijn er steeds meer bedrijven die de mogelijkheden van influencer marketing inzien. Daarnaast stijgt het aanbod van influencers in België exponentieel. Influencer marketing is voor vele merken de manier om een nieuwe doelgroep te bereiken.

In België zijn er minder influencers aanwezig met een enorm groot aantal volgers. Hierdoor liggen de prijzen uiteraard lager.

Iemand die tussen de 3.000 & 10.000 volgers heeft op Instagram kan ongeveer 50 à 100 euro per post verdienen.

Wanneer je tussen de 25.000 & 50.000 volgers hebt kan je met één post 200 à 300 euro verdienen.

Een (Instagram) influencer uit België met 50.000 volgers verdient gemiddeld 400 à 500 euro per post.

De echte grote uitschieters bevinden zich bij de influencers die meer dan 100.000 volgers hebben. Zij kunnen 2.000 tot 2.500 euro per post vragen.

Ondanks dat het aantal volgers een belangrijke perimeter is, zoeken steeds meer bedrijven micro-influencers. Engagement met je doelpubliek is een zeer belangrijk gegeven. Micro-influencers acteren op een nichemarkt, hierdoor ligt de engagement rate bij micro-influencers hoger. Het zijn het dus zeker niet alleen de macro-influencers die geld kunnen verdienen met hun posts.

Micro-influencers moeten kwaliteitsvolle & originele content creëren om de engagement met hun doelpubliek hoog te houden. Omdat ze op zoek zijn naar nieuwe content, zijn deze influencers vaak tevreden met producten als beloning. Dit staat hun toe om aantrekkelijke nieuwe content te creëren.

Omdat influencer marketing een relatief nieuw begrip is, bestaat er nog geen eenduidig verdienmodel.

Wil je graag kijken hoeveel je kan verdienen met jouw profiel? Bekijk dan zeker de Influencer Money Calculator van Influencer Marketing Hub.