Hoeveel kan je (Instagram) influencer verdienen in België?

Veel influencers verdienen nogal wat aan hun gesponsorde inhoud. Er is echter geen sluitend overzicht van wat er kan worden verdiend met influencer marketing. 

Het is helemaal niet gemakkelijk om een influencer te zijn. Een influencer zijn klinkt veel makkelijker dan het in werkelijkheid is. Het is moeilijk om een fanbase op te bouwen en de interactie met dit publiek hoog te houden. Het opstellen van een gevarieerde contentstrategie is een fulltime baan op zich.

Vaak denken mensen dat influencers gemakkelijk hun brood verdienen omdat ze zomaar een succes zijn geworden. Het is echter een leerproces dat veel tijd kost. Influencers zijn elke dag bezig met het maken van originele content om te leren wat werkt en wat niet.

In België is er minder te verdienen dan in landen als de VS of Groot-Brittannië. De budgetten in België zijn nog steeds een stuk lager voor social media & influencer marketing, ondanks een inhaalbeweging de afgelopen jaren.

Steeds meer bedrijven in België erkennen de mogelijkheden van influencer marketing. Daarnaast neemt het aanbod aan influencers in België exponentieel toe. Influencer marketing is voor veel merken de manier om een nieuwe doelgroep te bereiken.

In België zijn er minder influencers met een groot aantal volgers. Hierdoor zijn de prijzen natuurlijk lager.

  • Iemand die tussen de 3.000 & 10.000 volgers heeft op Instagram kan zo'n 50 tot 100 euro per post verdienen.
  • Als je tussen de 25.000 & 50.000 volgers hebt, kun je met één post 200 tot 300 euro verdienen.
  • Een (Instagram)influencer uit België met 50.000 volgers verdient gemiddeld 400 tot 500 euro per post.
  • De echte uitschieters zijn de influencers die meer dan 100.000 volgers hebben. Zij kunnen 2.000 tot 2.500 euro per post vragen.

Ondanks het feit dat het aantal volgers een belangrijk aspect is, zijn steeds meer bedrijven op zoek naar nano & micro-influencers. Betrokkenheid bij uw doelgroep is een zeer belangrijk gegeven. Nano & micro-influencers opereren in een nichemarkt, waardoor de engagement met micro-influencers hoger ligt. Het zijn dus zeker niet alleen de macro-influencers die met hun posts geld kunnen verdienen.

Nano & micro-influencers moeten hoogwaardige en originele content creëren om de betrokkenheid bij hun doelgroep hoog te houden. Omdat ze op zoek zijn naar nieuwe content, zijn deze influencers vaak tevreden met producten als beloning. Dit stelt hen in staat om aantrekkelijke nieuwe content te creëren.

Omdat influencer marketing een relatief nieuw concept is, is er nog geen eenduidig verdienmodel.